Synlighetsmyndigheten för barn och ungdom slår larm: de är beroendeframkallande, leder unga till att stjäla och det finns också en risk för pedofili
Videospelberoende är verkligen inget nytt. Det som har hänt under de senaste åren är dock mycket oroande: ett ökande antal ungdomar i förskoleåldern lider av allvarliga fysiska och psykiska problem, just på grund av vissa spelplattformar.
De kan inte sova, klarar sig dåligt i skolan och i vissa fall stjäl de till och med. Myndigheten för barn- och ungdomsfrågor har slagit larm och pekar ut vissa applikationer som har oklara regler och är utformade för att skapa beroende. Särskilt bland de allra yngsta. Till dessa appar hör Clash Royale och Clash of Clans, plattformar som efter en inledande gratis period ber användaren att köpa krediter för att gå vidare. Barn som lockas av chansen att ta sig till nästa nivå och bevisa att de är bättre än sina jämnåriga går in i en tunnel som det ibland är svårt att ta sig ut ur.
Pedofilfällan
Och det är inte allt. Tyvärr. Den kanske sorgligaste aspekten av den här historien är att unga offer ofta riskerar att falla i pedofilernas fälla. De flesta av dessa program har faktiskt en chattsektion. Det är här som barnens förädling äger rum. Många faktorer spelar in i denna nya form av 2.0-beroende. Många experter menar att det finns en önskan att hävda sig socialt. Ett behov som till och med kan få tonåringar att stjäla pengar från sina föräldrar.
Oklara regler
Och så finns det ett oklart område, ur lagstiftningssynpunkt. Appbutikerna i sig gör det möjligt för vem som helst att lägga till ett kreditkort eller till och med använda telefonkredit. Det finns visserligen en åldersgräns, men vem kontrollerar den? Detta utlöser en rad mekanismer som leder till att minderåriga stjäl från sina familjer eller kompromissar med vuxna i utbyte mot några få uppladdningar.
Det är därför viktigt att snabbt hitta en lösning, som måste involvera alla parter: operatörer, föräldrar och institutioner. Det är också viktigt att genomföra informationskampanjer för att hjälpa unga människor att förstå de faror som döljer sig bakom ett till synes harmlöst spel.