PS5 Digital Edition kostar bara 50 euro mindre än den vanliga versionen


Digitalutgåvan av PlayStation 5 kommer att kosta 449 dollar, 50 euro mindre än den vanliga versionen. Här är varför

Det kan vara den billigaste konsolen för nästa generation på marknaden, men den kommer inte att vara mycket billigare än standardversionen. Vi talar om PlayStation 5 Digital Edition och de prisberäkningar som gjorts av Richard Leadbetter från Digital Foundry.

Enligt Leadbetter kommer den digitala versionen av PS5 i bästa fall att kosta 50 dollar (och därmed förmodligen 50 euro) mindre än den vanliga PS5. Digital Foundry-analytikerns uppskattning är alltså ett pris på 499 dollar för PlayStation 5 och 449 dollar för PlayStation 5 Digital Edition. Minskningen på 50 dollar per euro skulle enligt Leadbetter leda till en förlust för Sony, men den förlusten skulle till stor del kompenseras av försäljningen av digitala titlar, där jätten har högre marginaler än på videospel som distribueras på Blu-ray. Det är uppenbart att detta är uppskattningar och spekulationer, eftersom Sony bara har tillkännagivit de två versionerna av sin 2020-konsol för tillfället, men ännu inte offentliggjort några priser.

PS5 Digital Edition: varför den kostar mindre

Svaret på den här frågan kan tyckas trivialt, men det är det inte. Om PlayStation 5 Digital Edition kommer att kosta mindre än den vanliga PlayStation 5 är det inte bara för att den inte har någon Blu-ray-spelare: kostnaden för den komponenten är mindre än de 50 dollar som den digitala PS5-utgåvan förväntas kosta. Om de slutliga priserna blir som Leadbetter föreslår kommer en del av prissänkningen på konsolen att bäras av Sony, som i praktiken subventionerar lanseringen av denna version ur egen ficka, till nackdel för de andra. När Sony gjorde något liknande under PS3-tiden blev resultatet katastrofalt: en nettoförlust på 3,3 miljarder dollar.


PS5 Digital Edition: varför det kan bli ett fynd för Sony

Leadbetters hypotes är dock att de ökade intäkterna från försäljningen av digitala titlar kommer att kompensera för förlusterna från rabatten på 50 dollar. Om videospelet inte säljs på Blu-ray-skiva delas hela priset mellan endast två parter: Sony, som tar 30 procent av royaltyavgifterna, och utvecklaren, som tar de resterande 70 procenten. Om spelet däremot säljs på fysiska medier måste man dra av kostnaderna för produktion, distribution och intäkterna för den fysiska eller onlinebutiken som säljer spelet.

Enligt Leadbetters beräkningar tjänar Sony i genomsnitt 8 dollar mer på ett digitalt spel än på ett spel på skiva. Om vi gör en snabb beräkning och antar att produktionskostnaderna sjunker med cirka 20 dollar utan Blu-ray-spelare, måste Sony få tillbaka 30 dollar för att gå jämnt ut. Från och med den fjärde digitala titeln som säljs fungerar alltså knepet.


Lämna en kommentar