Videospel på Google Stadia kommer att ha samma pris som på andra videospelsplattformar och det kommer inte att finnas några rabatter
Google har äntligen presenterat Stadia, en plattform för videospel som har ett mycket enkelt mål: att få konsoler att försvinna från folks hem. Google Stadia bygger på ett system som påminner mycket om Netflix: användaren betalar en månadsavgift och har ett antal videospel tillgängliga på plattformen. Kostnaden för abonnemanget är 9,99 euro per 30 dagar, men för tillfället vet vi inte vilka titlar som kommer att finnas tillgängliga i Google Stadias bibliotek.
I motsats till Netflix kommer det dock att vara möjligt att köpa enskilda videospel i Big G:s tjänst. Tvärtom. De flesta spel måste köpas och är inte tillgängliga som en del av månadsabonnemanget. Mountain View-företaget hade dock lovat rabatter för köp av spel som är avsedda för Premium-användare, för att uppmuntra spelare. Dessa rabatter verkar dock inte längre ingå i Googles planer. Det är i alla fall vad Phil Harrison, ansvarig för Google Stadia-projektet, säger.
Hur mycket kostar spel på Google Stadia
I ett evenemang för den brittiska pressen svarade Phil Harrison på journalisternas frågor om hur Google Stadia kommer att fungera. En av frågorna gällde priset på de titlar som spelarna kommer att hitta på plattformen. Harrisons svar var mycket precist: "Spelen på Google Stadia kommer att kosta lika mycket som spelen på andra plattformar (Steam, Origin). Jag vet inte varför de skulle vara billigare..."
Under presentationen av plattformen talades det om möjligheten för användare som tecknar ett Premium-abonnemang att få rabatt på köp av spel. Phil Harrison gav inget exakt svar på denna fråga.
Hur mycket data förbrukar Google Stadia
Den ansvariga för Google Stadia-projektet gav också andra mycket intressanta svar. Den som har väckt mest debatt gäller konsumtionen av plattformen för strömmande videospel. Enligt Phil Harrison är de nyheter som har dykt upp de senaste dagarna (enligt en uppskattning från PC Gamer skulle en timmes spelande i 4K förbruka 15,75 GB) inte sanna eftersom de inte tar hänsyn till det komprimeringssystem som Google använder. Dessutom är det inte korrekt att göra beräkningar på 4G-nätet: för att få ut det mesta av Google Stadia måste vi vänta på 5G, det nya supersnabba nätet som just har gjort sin debut i Italien.
För att tillgodose användarnas behov kommer tjänsten att föreslå användarna vilken upplösning de ska använda för att inte få problem med dataförbrukning och eventuella nätverksförseningar.