Cykling med Zwift, tävlingssimulatorn i virtuell verklighet

#


Programmet för inomhuscykling använder sensorer för att visa våra framsteg på en skärm och för att utmana andra användare med en avatar

Känner du till Zwift? För att uttrycka det rakt ut kan det beskrivas som en programvara för inomhuscykling. Men i verkligheten är det mycket mer än så. Det är en gemenskap av entusiaster som gillar att dela sina träningspass och tävlingar virtuellt. Spel, fitness och social gemenskap.

Hur Zwift fungerar. Utan att gå in på för mycket detaljer är Zwift en programvara som är utformad för personer som gillar att cykla på rullar hemma eller på gymmet. Tack vare en skärm ser vi vår avatar göra aktiviteten i vår egen takt. Vi kan åka en tur med en avlägsen vän eller delta i en riktig tävling mot andra användare. Vi kan också välja den väg vi föredrar. Non c’è bisogno di attrezzature di ultima generazione, i sensori sono infatti applicabili su quasi tutte le biciclette da corsa con rulli. Ovviamente questi sensori cambiano la difficoltà in base al percorso scelto. Se siamo in salita, pianura o discesa.

Prezzi e vantaggi

zwift-personalizzazione.jpgFonte foto: Web

Come personalizzare Zwift

Abbonarsi a Zwift è semplice e costa circa 10 dollari al mese. Non è pensato solo per gli esperti di ciclismo, anzi è possibile scegliere tra percorsi e allenamenti anche per principianti. Non è ancora molto famoso anche se gli utenti sono molto contenti delle funzioni del servizio, tanto che la media di un allenamento per utente è più lunga di un’ora. Un dato significativo se consideriamo che parliamo di un esercizio comunque indoor. Il suo punto di forza è l’aspetto del gioco e la voglia di superare i propri limiti o di battere gli avversari. Till och med Mark Zuckerberg berömde Zwift och dess potential efter att ha provat det för rehabilitering.


För framtiden för fitness med gamification

zwift-interfaccia.jpg

Zwifts gränssnitt

Ett av de största problemen vid utvecklingen av Zwift är användningen av medier och teknik som ännu inte är så utbredd. Alla har inte rullar och alla vill inte träna på ett gym eller inomhus. Utmaningsaspekten skulle dock kunna gynna Zwift. Du kan ha en profil med en avatar och personlig statistik, utmana andra, välja märke och typ av cykel och till och med färger på tröjan. Företaget vill förbättra detta genom att fram till 2017 inkludera nya aspekter som mustascher, getter, smycken och liknande samt införa röstinteraktion under åkturen. Zwifts sista projekt är att göra allt till en mobilapp, som till en början endast finns tillgänglig för iOS, vilket gör tjänsten enklare att använda. En aspekt som även skulle kunna utvidga fältet till maratonlopp. Det är ingen tillfällighet att startupen nyligen fick 25 miljoner dollar i finansiering. Det är inte känt exakt vilka "välgörarna" är, men de verkar komma från ett känt Londonbaserat företag som bland annat arbetar med videospel.


Möjlig framtida utveckling

Det är troligt att Zwift kommer att fokusera starkt på virtuell verklighet, även om det fortfarande är svårt att föreställa sig användningen av visir för långa träningspass eller lopp i VR. I stället är det troligare att de utvecklar och samarbetar med gym och tillverkare av motionscyklar och löpband för att integrera appen direkt i dem. VD Eric Min säger att han vill skapa den mest aktiva befintliga fitnessplattformen på sociala medier. Min betonar också säkerhetsfaktorn för cyklister inomhus. Inga bekymmer med bilar, scheman eller ovänliga områden.

(Öppningsvideo Indoor Cycling Outdone är från YouTube)

En del av videorna i det här avsnittet har tagits från internet och är därför offentligt tillgängliga. Om personerna i dessa videor eller författarna har invändningar mot publiceringen kan de helt enkelt begära att materialet tas bort genom att skicka ett e-postmeddelande till: [email protected]. Vi raderar videon så snart som möjligt.

Lämna en kommentar