La Casa di Carta: vad skådespelarna sa till Trio Medusa


Skådespelarna i Arturo, Berlin och Manila, som gästade Trio Medusas radiosändning, pratade om finalen av La Casa di Carta: här är deras avslöjanden

De kommande fem avsnitten av La Casa di Carta släpps fredagen den 3 december 2021 på Netflix, vilket innebär att en av de senaste årens populäraste tv-serier tar slut. För att fira det sista kapitlet deltar skådespelarna i många radio- och tv-program, ett gyllene tillfälle att säga hej till fansen och göra några avslöjanden om serien.

Vissa av skådespelarna bjöds också in till radioprogrammet som hölls av Trio Medusa på Radio Deejay och de berättade gärna några anekdoter om inspelningen och gjorde några intressanta uttalanden om det sista kapitlet av den spanska tv-serien. Trion gästades av Pedro Alonso, som spelar i Berlin, Enrique Arce (Arturito) och Belén Cuesta (Manila). De kom till Rom för att presentera de senaste avsnitten och för att delta i några evenemang som också var idealiska för att hylla de italienska fansen, som ligger produktionen så varmt om hjärtat. Här är vad de sa till radiomikrofonerna.

Succén med La casa di carta: ett ord från Enrique Arce

Gästerna i Trio Medusa var bland annat den hatade Arturito, som i serien spelar en av huvudrivalerna till gänget som leds av professorn. I verkligheten heter han Enrique Arce och är en berömd spansk skådespelare. Han själv ingrep för att förklara framgången för The House of Paper. Enligt skådespelaren beror det på en perfekt blandning av genrer, särskilt den sydamerikanska telenovela och den amerikanska heistgenren. I ett nötskal kan man säga att populariteten beror på en briljant blandning av action och telenovela.


Berlin: en oförglömlig karaktär

Också Pedro Alonso talade om "sitt" Berlin. Karaktären spelar, trots sin död i The House of Paper - del 2, en nyckelroll i hela serien och är en av de mest älskade av publiken.

Enligt Alonso har hans karaktär många egenskaper, varav den första är att han bryter mot alla mönster: han är ömsint och samtidigt skrupelfri, han är lätt att hata, men vid en viss punkt offrar han sig för sitt team. För att inte tala om att han spelade en nyckelroll i planeringen av rånen och att han står professorn mycket nära.

Alonso betonade hur Berlin är emblemet för den samtida tv-karaktären: han är ingen skurk, men inte heller någon bra skurk, han är ingen hjälte, men han är inte heller skurken par excellence. Han är ingen hjälte, men han är inte heller den ultimata skurken. Numera har inte ens karaktärerna i serien några tydliga konturer längre, vilket gör dem mycket intressanta och oförutsägbara.

Alonso är så fäst vid sin roll och hela den spanska serien att han på sista dagen släppte sig själv med ett befriande och nostalgiskt gråt.


The House of Paper: Spoilers förbjudna

Belén Cuesta talade om spoilers, som är strängt förbjudna. Sedan den första säsongen har alla förväntningar på La casa di carta omedelbart rapporterats i tidningar, sociala nätverk och andra kanaler. Så produktionen har alltid varit mycket noga med att undvika läckor.

Skådespelerskan sa att det är mycket farligt att låta en spoiler rinna ut, inte minst för att man till och med får betala en straffavgift. Hon tillade också att hon kommer att sakna tv-serien mycket, förutom några detaljer: "Jag kommer inte att sakna den fysiska smärtan, eftersom det är en serie som kräver mycket action, vi har gjort en del skador. Jag kommer inte ens att sakna Dali-masken - den gör ont, den spikas fast i ansiktet. Men jag kommer att sakna alla människor."

Slutligen fanns det en tydlig referens till "Bella Ciao", den symboliska sången för The House of Paper, som är hämtad från italiensk tradition. Skådespelarna avslöjade att den valdes av Javier Gómez Santander, en av författarna till serien.

När han skrev en del av den andra säsongen och lyssnade på musik började hans spellista spela Bella Ciao och det var i det ögonblicket som han tyckte att det var en perfekt låt för La casa di carta, så han bestämde sig för att ta med den i manuset.

Lämna en kommentar