.bsp Filtillägg
Filtyp Quake Engine Game Map File
Utvecklaren | id Software |
Kategori | Spelfiler |
bildad | Binary |
.BSP-alternativnummer
En BSP-fil är en kartfil som används av spel utvecklade med en av Quake-spelmotorerna. Den innehåller layoutinformation, objekt och resurser för en nivåkarta. BSP-filer används av många spel, inklusive Quake, Quake 2, Quake 3, Half-Life, Half-Life 2, Team Fortress, Counter-Strike, Counter-Strike: Condition-Zero, Portal och Call of Duty: World at Krig .
BSP står för "binary space partitioning", vilket är en teknik som bryter upp intrikata polygoner i konvexa uppsättningar. Detta gör att 3D-kartor kan göras snabbare. BSP-filer består av "bitar", som är bitar av data som definieras i filhuvudet. Dessa inkluderar Entiteter, Noder, Vertices, Planes, Leaves, Visibility, Faces and Textures.
BSP-kartorna är kompilerade i binärt format. De kan sammanställas från .KARTA filer med hjälp av verktyg som Q3Map2 och Irrlicht. De kan också skapas med hjälp av id-program som GtkRadiant och DarkRadiant.
Eftersom BSP-filer kompileras från kartredigeringsprojekt, ändras de vanligtvis inte direkt. Vissa BSP-kortdekompilatorer finns, som Q3Map2, EntSpy, Vmex och BSP2MAP, men de dekompilerar vanligtvis inte BSP-filer korrekt.
Quake-motorer som använder BSP-filer inkluderar ID Tech 1 (Doom Engine), Quake Motoren (den ursprungliga Quake-motorn), id Tech 2 (Quake II Engine), id Tech 3 (används ursprungligen för Quake III Arena) och id Tech 4 ( ursprungligen användes för Doom 3).
Eftersom Valves källmotor härrör från Quake-motorn, använder den också BSP-filer för kartor. Källmotorn användes för att utveckla spel som Half-Life 2 och Team Fortress 2.