.vmap Filtillägg
Filtyp Valve Source 2 Okompilerad kartfil
Utvecklaren | Ventil |
Kategori | Spelfiler |
bildad | N / A |
.VMAP-alternativnummer
En VMAP-fil är en kartfil skapad av Valve Hammer Editor, ett verktyg som ingår i Source SDK och som används för att skapa kartor för spel med hjälp av Source 2-motorn. Den innehåller en karta, som kan innehålla gränder, forntida, fontäner, baracker, runor, butiker, neutrala läger, torn och andra kartelement. VMAP-filer kompileras till binärer .VMAP_C filer, som sedan används i ett spel som använder Source 2-motorn.
VMAP-filer ses vanligtvis endast av DOTA 2-spelare som vill modifiera spelbara kartor. VMAP-filer introducerades med lanseringen av Source 2-motorn och ersattes .VMF filer, som används av spel med Source 1-motorn. VMAP-filer används mest av DOTA 2, men kan även användas för andra spel som använder Source 2-motorn.
Du kan skapa och redigera VMAP-filer med Valve Hammer Editor, som ingår i Source SDK och DOTA 2 Workshop Tools. När du har modifierat en VMAP-fil måste du bädda in den i en kompilerad karta (VMAP_C-fil), som är paketerad i en .VPK -fil. Välj Arkiv → Bygg karta, välj dina inställningar och klicka på Bygg för att kompilera VMAP-filen.