Nästa japanska konsol är en vinkling på miljöskyddet. När den är avstängd förbrukar den mycket mindre ström än PS4
Sony svarar på kritiken om PS4-konsolens strömförbrukning i standby-läge genom att meddela att den kommande PS5 kommer att förbruka bara en halv watt i viloläge.
Sony tillkännagav detta i ett inlägg på sin officiella blogg.
Enligt det faktum att PS4 förbrukar 8,5 watt när den är inaktiv, kommer varje miljon sålda PlayStation 5 att ge energibesparingar som motsvarar den genomsnittliga förbrukningen i 1 000 amerikanska hem. Kontroversen kring konsolernas förbrukning när de står på standby började 2014, då Natural Resources Defense Council konstaterade att en PS4 förbrukar i genomsnitt 137 watt under spelsessioner, 89 watt när den spelar upp en video och 8,5 watt när den inte gör någonting alls.
Sony PS5: tekniska specifikationer
Det bör också noteras att den halva wattförbrukningen kommer att uppnås genom att aktivera ett särskilt alternativ, som normalt är inaktiverat i fabriksinställningarna för den kommande PlayStation 5. Enligt den information vi har för närvarande verkar det som om PS5 kommer att utrustas med en respektabel hårdvara: huvudprocessorn kommer att vara en AMD-CPU med 7nm Zen2-arkitektur, medan GPU:n kommer att härstamma från Radeon Navi-serien, också från AMD. Hårddisken kommer att ersättas av en högpresterande SSD-disk som minskar laddningstiderna för spel med en femtedel. Slutligen verkar det som om PS5 kommer att ha full kapacitet att hantera 8K-upplösning och 3D ray tracing, samtidigt som den bibehåller bakåtkompatibilitet med hela PS4-spelkatalogen.
Konkurrens: inte bara Xbox Scarlett
Playstation 5 kommer att ha den mycket svåra uppgiften att matcha, och kanske till och med överträffa, PS4:s försäljning på över 100 miljoner enheter. När den kommer ut på marknaden, troligen i november 2020, måste den inte bara konkurrera med Microsofts historiska konkurrent (Xbox Scarlett, som bör komma ut på marknaden nästan samtidigt), utan även med nya aktörer. En av dem är Google, som under tiden redan har lanserat sin molnspelplattform för ungefär ett år sedan. Google har lovat att "spelens framtid inte är en konsol", men även om vi tar den enorma kraften hos dess servrar för given, måste Google ta itu med de begränsningar som följer av förbindelsen mellan servrarna och slutanvändaren. Hur kommer spel att se ut i slutet av 2020-talet?