Ett After Effects-uttryck liknar en rad datorkod eller åtgärdsskript i Flash (nu Adobe Animate.) På samma sätt som datorkod eller actionskript är ett uttryck någon form av formel som berättar för After Effects att göra något specifikt. Till skillnad från action-skript lever emellertid uttryck inom ett elements attribut, som deras skala eller rotation.
Så vad är poängen med att använda ett uttryck? Tja, uttryck kan fungera på ett antal olika sätt, men de två bästa exemplen är att animera något och att påverka någons animering. Varför använda ett uttryck för att animera istället för att använda keyframes?
När och hur man använder uttryck
Anta att du har en boll som rör sig över skärmen från vänster till höger, men du vill också att bollen ska vicka. I stället för att gå in för hand och göra det, eller applicera en effekt och ge den massor av keyframes, kan vi helt enkelt tillämpa ett vippande uttryck på det.
Så vi har bara våra två nyckelbilder som säger att de ska gå från vänster till höger, plus uttrycket som säger att det ska vicka. Det håller saker trevliga och organiserade såväl som lätt att byta. I stället för att behöva göra om hundratals keyframes om vi vill att vår vridning ska vara mer extrem kan vi helt enkelt ändra uttrycket. Så vi animerar vårt objekt på två sätt genom att använda nyckelbilder och använda ett uttryck.
Ett annat vanligt exempel på hur uttryck kan fungera i After Effects är att påverka en bit animation utan att faktiskt animera den. Du kan skriva ett uttryck som säger att med tiden kommer vår animering att bli mer extrem eller mindre extrem.
Om vi har en effekt av pulserande ljus kan vi tillämpa ett uttryck på det som säger när vår animation spelar det pulserande ljuset blir mer och mer dramatiskt, utan att faktiskt behöva gå in och animera den förstorande effekten. Här animerar vi inte med ett uttryck utan påverkar en bit animation med uttrycket.
Ett Wiggle-uttryck som ett exempel
Låt oss göra ett enkelt vrikningsuttryck som ett exempel för att få en förståelse för hur de fungerar.
Du skapar en ny komposition inom After Effects som är 24 ramar lång och du kommer att göra ditt action-scripting där inne. Kom ihåg, till skillnad från action-skript i Flash (Animate) kan du inte lägga till action-script till en komposition som helhet. Uttryck lever inom element i din tidslinje och inom attributen för dessa element. Så du måste göra något att tillämpa uttrycket på.
Låt oss skapa en enkel fyrkant med fasta ämnen. Träffa Kommando+Y och gör dig själv en liten fyrkant. Låt oss nu göra ett enkelt uttryck för att lära oss hur de fungerar.
Med ditt solida valda, slå P för att visa rullgardinsmenyn Position i din tidslinje. Om du ska animera det klickar du helt enkelt på stoppur för att aktivera nyckelbilder, men för att lägga till ett uttryck du vill Alternativet or andra+klick stoppuret.
Detta gör attributet Position till en ny liten rullgardinsmeny och lägger till uttryck: Position under det. Du ser över till höger i din tidslinje ett område du kan skriva in som för närvarande säger "transform.position."
Detta textfält här är där vi skriver ut alla våra uttryck. Ett trevligt enkelt uttryck är vinklingsuttrycket som nämnts tidigare - detta kommer att få ditt objekt att röra sig lite genom hela din animation.
Wiggleuttrycket är inställt så här: wiggle (x, y).
För att starta ditt uttryck kommer du att skriva "wiggle" - det säger After Effects att du applicerar wiggleuttrycket följt av värdena inom parentes som säger After Effects när och hur mycket du ska vicka.
X står för hur många gånger per sekund du vill att After Effects ska flytta ditt objekt, så om dina bildrutor per sekund är 30, sätter du en 30 i för värdet av X gör det så att ditt objekt rör sig varje bild. Att sätta in en 15 vid 30 bilder per sekund kommer att resultera i att varannan ram flyttar ditt objekt etc.
Y-värdet står för hur mycket du vill att ditt objekt ska röra sig. Så ett Y-värde på 100 kommer att flytta ditt objekt 100 poäng i vilken riktning som helst och ett Y-värde på 200 kommer att flytta ditt objekt 200 poäng i vilken riktning som helst.
Så ett färdigt vipputtryck kommer att se ut så här: vicka (15,250 XNUMX).
Nu ser du din fyrkant vinkla runt scenen när du trycker på play, men du har inte tillämpat några keyframes alls. Du kan till och med gå in och göra det exempel som ursprungligen citerats och lägga till nyckelrutor på din fyrkant som flyttar från vänster till höger tillsammans med ditt uttryck.
Avrundning av uttryck
Sammanfattningsvis är ett After Effects-uttryck en textbit, ungefär som en kod, applicerad på en egenskap hos ett element som påverkar den egenskapen. De fungerar på en mängd olika sätt och har ett brett utbud av användningsområden, men ungefär som kod, de är snygga till stavnings- och skiljeteckenfel, så se till att dubbelkolla dem när du skriver.