Sonys konsol med visir för virtuell verklighet kan vara framtiden för spelbranschen och även utanför den. Shawn Layden
PlayStation VR är världens största plattform för virtuell verklighet och dess verkliga potential kommer att visa sig först om tio år. Shawn Layden, ordförande för Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios, är övertygad om detta och i en lång intervju med Game Informer talade han om spelvärlden nu och i framtiden. PSVR ingår.
Enligt Layden är PSVR en nästan perfekt produkt för den nuvarande tekniken: "Vi ville göra det enklaste virtual reality-kitet att använda. Om du har en PS4 är det klart. Du behöver bara ett headset. Den är superbekväm. Den är lätt att ta på och av. Vi kunde på sin höjd ha klarat oss med färre kablar." Så varför har den sedan lanseringen i oktober 2016 bara sålts i 3 miljoner exemplar världen över, jämfört med PS4:s mer än 90 miljoner exemplar?
En konsol från framtiden
Layden är övertygad om att det bara är en tidsfråga och att revolutionen inom virtuell verklighet kommer att ske inom några år, med nya produkter som vi inte ens kan föreställa oss än: "Om vi tittar på PSVR i dag kan ingen av oss föreställa oss hur det kommer att se ut om tio år, men förändringen kommer att vara enorm. Du kan inte göra en 5.0-version om du inte har gjort en 1.0-version. Det ligger i sakens natur."
Det finns dock en fråga om programvara som måste utvecklas specifikt för PlayStation VR. Det finns idag få spel som är speciellt anpassade för virtuell verklighet, som Astro Bot, som är svårt att spela på en vanlig TV. Enligt Layden kommer VR-spel också att komma med tiden: "Vi brukade säga att PS1 var gjord för 3D-spel, men vid tiden för det första PlayStation-systemet fanns det många 2D- eller 2,5D-spel, eftersom själva tanken på att göra ett 3D-spel på den tiden var "hur skulle jag kunna tänka mig det?". På samma sätt verkar den första generationens PSVR-innehåll ha skapats för en skärm och sedan lagts in i headsetet. Det ligger i sakens natur. Utvecklarna funderar på det. Vad betyder det? Hur fungerar det?"
Inte bara videospel
Layden förklarar också att den teknik som Sony nu utvecklar för PlayStation VR en dag kan komma att förändra sättet att göra filmer: "När vi tog hit Hollywoodproducenter för att visa dem vad VR skulle kunna betyda för film och tv, tog nästan alla av dem av sina headset och sa: 'Det här är en explosionsartad berättelse'. Hur är jag som filmskapare?". När några av dem frågade hur de skulle kunna lära sig att använda den här tekniken i film svarade Layden: "Lyckligtvis finns det en hel grupp människor som har lärt sig hur man löser det här problemet. Spelkonstruktörerna.