En av de parametrar som påverkar köpet av Smart-TV, liksom smartphones och surfplattor, idag är uppdateringsfrekvensen: här är vad det är i ett nötskal
I några år har vi hört mer och mer om uppdateringsfrekvens. I åratal, i årtionden, har termen legat i bakgrunden, enbart för "insiders", men sedan en tid tillbaka kan man nästan alltid hitta den i specifikationerna för smarta tv-apparater och smartphones under rubriken uppdateringsfrekvens.
Det är helt normalt att någon undrar: vad är uppdateringsfrekvens och vem behöver 120 Hz? Det är en berättigad och användbar fråga, eftersom uppdateringsfrekvensen numera är en av de parametrar som kan leda till att man köper en annan produkt. I den här korta "användarhandboken" förklarar vi vad det är i enkla termer, hur de olika uppdateringsfrekvenserna skiljer sig åt, vilka som är de mest populära och användbara och, naturligtvis, vem som behöver 120 Hz, och inte minst 144 Hz, som vi tror är användbart nästan uteslutande för ivriga spelare.
Vad är uppdateringsfrekvens
En skärms uppdateringsfrekvens, eller uppdateringsfrekvens, är en definition som spelentusiaster känner till eftersom det är en av de viktigaste funktionerna hos en bildskärm eller Smart TV för dem. För att förstå vad det är måste man först förstå hur en skärm fungerar, oavsett om det är en smartphone, en dator eller en tv.
Skärmar visar rörliga bilder eftersom de växlar från en bild till en annan i en mycket snabb takt, så snabbt att det mänskliga ögat inte ens inser att det är en massa statiska bilder och att hjärnan tror att de faktiskt rör sig. Lite som blädderböckerna för många år sedan, som när man bläddrade snabbt i dem återskapade en rörlig berättelse.
En skärms uppdateringsfrekvens anger hur många bilder den kan återge på en sekund för att generera en video. Den mäts i Hertz (Hz), så en 60 Hz-skärm kan "byta" 60 bilder på en enda sekund, liksom en 90 Hz-skärm och så vidare. Ju högre uppdateringsfrekvens, desto jämnare känns videon.
Nu borde det vara klart varför en spelentusiast anser att en hög uppdateringsfrekvens är nödvändig: ju snabbare Smart TV eller monitor visar vad som händer i spelet, desto större är chansen att spelaren reagerar i tid för att till exempel undvika en motståndares attack.
Vad används frekvenser till och vad förändras
När uppdateringsfrekvensen sjunker känns inte bara videon mindre flytande - ibland "hackig" - utan ögat uppfattar också ett synligt flimmer, en effekt som också leder till att ögonen blir ansträngda. I dag finns det i princip tre uppdateringsfrekvenser för konsumentskärmar: de "gamla" 60 Hz, 90 Hz och 120 Hz.
När man växlar mellan 60 och 90 Hz kan man med blotta ögat märka en ökning av skärmens smidighet, medan skillnaden mellan 90 och 120 Hz är mindre uppenbar än man kan tro. 120 Hz används idag främst för den senaste generationens spel och 144 Hz används nästan uteslutande av spelare.