Sony tar bort Cyberpunk 2077 från PlayStation Store, återbetalningar börjar


Cyberpunk 2077 har för många buggar och kan inte köras på PS4: Sony vidtar drastiska åtgärder och tar bort spelet från PlayStation Store.

Sämre nyheter för Cyberpunk 2077: Sony har tagit bort CD Projekts senaste spel från den officiella butiken på grund av allvarliga buggar i koden. Efter en lång väntan, förseningar i lanseringen och en extremt omfattande uppdatering bara några dagar efter debuten har den japanska jätten tvingats sätta stopp och betala tillbaka pengarna till sina användare.

Det helt nya videospelet från CD Projekt Red, det polska produktionsbolaget som skapade rubriker med The Witcher 3, en annan titel som blev en stor succé bland allmänheten och experter inom branschen, hade premiär först den 10 december. Men inte ens hypen kring berättelsen om huvudpersonen V. lyckades få bukt med den dåliga tekniska prestandan, trots den serie patchar som släppts de senaste dagarna. Därför har Sony beslutat att göra en tydlig, om än ovanlig, åtgärd mot spelet för att stoppa de problem som uppstått i samband med att spelet släpptes och som inte har lösts trots fortsatta försök, tyvärr utan resultat.

Cyberpunk 2077, vad som hände och hur man begär återbetalning

På grund av de ständiga buggar som användarna upptäckte har Sony beslutat att publicera ett inlägg på sin officiella blogg där man meddelar att man tar bort spelet från PlayStation Store tills vidare. Dessutom kommer spelare som köpt spelet via butiken att kunna ansöka om återbetalning.

För att göra detta kan användarna logga in på sitt personliga område och starta processen, som kommer att slutföras efter att butiken har kontrollerat det.


Cyberpunk 2077, bekräftelse från CD Projekt

I samråd med Sony har CD Projekt utfärdat ett uttalande där de bekräftar sitt beslut att ta bort titeln från butikerna, samt sina ansträngningar att återföra titeln till virtuella butiker så snart som möjligt när problemen har lösts. Alla kopior, både digitala och fysiska, kommer att fortsätta att få support och uppdateringar för att rätta till buggarna.

Från ett kassaperspektiv dröjde det polska produktionsbolaget inte länge för att känna av det slag som drabbade det polska produktionsbolaget. Enligt analytikern Kacper Kopron, som senare rapporterades av Bloomberg, är Sonys marknadsandel ⅔ av den totala marknaden för konsoler. Försäljningsstoppet, som inträffade för bara några timmar sedan, kan redan kvantifieras som en förlust av mellan 30 och 40 procent av de förväntade intäkterna under de första månaderna efter lanseringen, de månader som vanligtvis ger mer intäkter med tanke på nyheten på marknaden.


Cyberpunk 2077, historien om en förutspådd katastrof?

Ett stort antal förseningar, en lansering som sköts upp flera gånger under 2020 och ett arbetsklimat för utvecklingsteamet som bestod av långa arbetspass sex dagar i veckan för att nå målet i tid: detta är krönikan över de senaste månaderna som föregick debuten av Cyberpunk 2077 på marknaden, som kommer att bryta mot alla de ideal som tillverkaren tidigare hade varit stolt över.

Detta bekräftades av CD Projekts Senior Game Designer Andrzej Zawadzki i en tweet som publicerades i oktober förra året. Det var verkligen inte bra för slutskedet av utvecklingen, vilket bekräftades av det val som Sony gjorde som en sista utväg i väntan på en sista patch.

Lämna en kommentar