Vad är en Roguelike? Nybörjarguiden

Du har antagligen sett att termen "roguelike" kastats mycket, och du kan vara förvirrad. Det beror på att det är en förvirrande term, en som har blivit lerig över tiden. Men du kan våga lära dig vad det är och njuta av en genre av spel som du kanske inte förstod tidigare.


Vad är en Roguelike?

Det är en bra fråga, och en med ett komplicerat svar eftersom definitionen av det har blivit mycket lerigt. Men kärnan i vad en roguelike ska vara är att spelet har nivåer som genereras procedurmässigt. Din karaktär lider av "permadeath" - vilket betyder att de borde behöva börja om från en förutbestämd utgångspunkt. I grund och botten bör en roguelike tvinga dig att lära sig dess system genom att kostnaden för fel är brant.

Själva namnet kommer från Rogue, en av de definierande klassikerna i genren, som inspirerade senare spel som NetHack. NetHack har funnits i årtionden och är fortfarande i aktiv utveckling. Tack vare att det är öppen källkod finns det portar för många datorplattformar inklusive Android.

Rocketcat-spel

Vad tycker traditionister?

Det finns ingen fastställd definition, men vissa roguelike-entusiaster planerade att skapa några riktlinjer. Berlinstolkningen av en roguelike definierades vid den internationella Roguelike-utvecklingskonferensen 2008. Detta definierar ett antal faktorer med högt värde och låg nivå som går in i ett roguelike-spel. De permadeath-aspekterna och slumpmässig miljögenerering är nämligen två av de viktigaste faktorerna som går in på vad en roguelike är. Men du hittar också funktioner som spel som är turbaserade och nätbaserade eller till och med med världar som representeras med ASCII-tecken.

Tänk på att det finns vissa människor som inte håller med om vikten av dessa faktorer, eller hur de påverkar definitionen av en roguelike. Men dessa faktorer är åtminstone något definitiva för vad en traditionell roguelike borde vara.


Så många Roguelikes är inte Roguelikes?

Åtminstone inte av Berlin-tolkningen. När du hör ordet roguelike kan du få allt från en uppifrån och ner ASCII-konstgrävningskryprobot till en kulahelvete med dubbla stickskyttar.


Varför är det så komplicerat?

Tja, spel började dyka upp i slutet av 2000-talet och början av 2010-talet som hämtade inspiration från roguelikes utan att nödvändigtvis använda genrens konventioner. Vissa undviker hela "start från ingenting" -aspekten som roguelikes ofta har, vilket ger spelarna permanent progression att börja och arbeta mot.

I synnerhet blev flera av dessa roguelike-variantspel ekonomiska framgångar. Spelunky kan visa sig vara det mest inflytelserika roguelike-inspirerade spelet eftersom det introducerade många av roguelikes konventioner till ett utmanande plattformsspel. Dess intensiva svårigheter avvecklade spelet till en verklig prestation för dem som kunde slå det - och de som konsekvent kunde göra välförtjänt rykte i de snabba samhällena. Dess dagliga läge inspirerade också flera andra spel att använda liknande funktioner.

Ett par andra spel som förtjänar omnämnande inkluderar FTL, som fungerade spektakulärt som ett spel som spelare kunde luta sig tillbaka och njuta av i timmar i rad när de reser genom rymden. Dessutom introducerade Diablo's hardcore-läge, som gav spelarna ett liv, många av roguelikes-elementen för spelare i ett format som var mer bekant för dem än vad en traditionell roguelike skulle vara.

Vad heter Roguelike-inspirerade spel?

Tja, även om Berlins tolkning är flexibel för vad som är och inte är en roguelike - vissa spel är mer roguelike än andra - terminologin för dessa roguelike offshoots är ofta invecklad. Termen "roguelite" används ibland för spel som har element som permadeath och procedurgenerering men få av de andra högvärdiga eller low-value roguelike-elementen. Men denna neologism används inte alltid. Du ser ofta frasen roguelike-inspirerad, men att använda den kontinuerligt kan bli tråkig. Ibland är det bara bra att säga att ett spel är ett roguelike som ett adjektiv - till exempel ett "roguelike dual-stick shooter" - för att förmedla innebörden av vad spelare kan förvänta sig av ett spel i sin kärna. Ibland missbrukas dessa termer, men det finns åtminstone bra utgångspunkter för dem som i kort form undrar vad ett spel som använder termen kan vara.

Hur kommer jag in i genren?

Först och främst, vet att roguelikes är nästan enhetligt svåra som genre. De är uppbyggda kring att ge spelare utmanande system som måste bemästras - och misstag kommer att straffas. Du måste ge roguelikes ett rättvist skott innan du dyker in.

Den här listan över bästa Android-roguelikes står fortfarande som en bra lista med spel, men en som inte finns på listan kan vara en fantastisk startpunkt: Sproggiwood. Det här är vad som händer när veteranutvecklare besatta av roguelikes (deras spel Caves of Qud i tidig åtkomst på Steam är otroligt djupt) gör ett spel som är tillgängligt för spelare på nybörjarnivå. Med stadsbyggnadselement och olika världar du kan börja från, är detta ett utmärkt val för dem som vill ge roguelikes ett skott för sig själva. Därefter är spelen på den bästa roguelikes-listan och till och med några mer okonventionella action-roguelikes som Downwell väl värda att spela.

Ska jag spela Original Rogue?

Du kan verkligen - vi rekommenderar NetHack som en bra utgångspunkt - men notera att dessa klassiker, tidiga 1980-talets roguelikes, är oerhört svåra. Detta beror på två skäl: det ena har spel blivit mycket enklare och mer tillgängliga sedan Rogues dagar. Att dyka direkt in i Rogue skulle vara som att försöka spela Dragonforces Through the Fire and Flames on Expert från Guitar Hero 3 första gången du plockar upp plastgitarrkontrollen. Du måste arbeta dig upp för att du inte kommer från den spelkulturen. Spela, förstå och bli kompetent vid flera andra roguelikes först och gå sedan till NetHack.

Vad du kanske blir imponerad av är hur djupt de ursprungliga roguelikes kan vara, om du kan komma förbi den förenklade grafiken och den branta inlärningskurvan. Det är ett spel som är djupare och mer komplext än till och med många moderna spel med enorma världar och underbara bilder. Det finns kompromisslös frihet, men med det kommer massor av utmaningar att blomstra.

Och det är därför genren trivs fram till i dag - även om den har blivit helt annorlunda än dess ursprung, erbjuder roguelike-genren i alla dess permutationer stora belöningar för spelare som är fascinerade av vad dessa spel kan erbjuda. De kommer att testa dig, men tillfredsställelsen kan vara enorm.

Lämna en kommentar