#
Nintendo ger de första officiella siffrorna för Super Mario Run: programmet har nått åttio miljoner nedladdningar med en konverteringsgrad på 5 %
Knappt två månader efter den officiella lanseringen är det dags att göra en bedömning av Super Mario Run, programmet som Nintendo utvecklat exklusivt för Apple Store. Efter nästan tre månaders väntan lanserades spelet officiellt den 15 december förra året.
Under de första dagarna hade Super Mario Run över 40 miljoner nedladdningar, ett resultat som endast ett fåtal andra appar har uppnått. Pokemon GO, som var en succé från 2016, uppnådde inte ett sådant resultat under de första dagarna efter lanseringen i nätbutikerna. Under presentationen av företagets årsrapport släppte Nintendo nya officiella uppgifter som ger en inblick i hur appen har tagits emot av användarna. På knappt två månader har Super Mario Run nått upp till 80 miljoner nedladdningar, med en konverteringsgrad på 5 %.
Super Mario Run- siffror
Det största problemet med Super Mario Run är priset. Den som vill spela den fullständiga versionen av spelet måste betala omkring tio euro, vilket har skrämt bort de flesta från att ladda ner spelet. Om man räknar snabbt, så tjänade fem procent av åttio miljoner nedladdningar Nintendo knappt 40 miljoner euro. En siffra som kan verka hög, men som är lägre än det japanska företagets prognoser. Även om siffran inte är helt negativ: analytikernas prognoser var mycket lägre.
Under tiden, efter Animal Crossing och Super Mario Run, är Nintendo redo att lansera ett nytt videospel på Google Play Store och App Store, Fire Emblem: Heroes. Vi får se om det japanska företaget kan upprepa framgången med sina andra spel.