Framtiden för interaktion mellan människa och dator ligger i gester

#


Detta enligt en färsk studie utförd av Juniper Research om framtiden för mänsklig interaktion med teknik

Studien hävdar, utan skuggan av ett tvivel, att "gester" och "rörelsestyrning - Microsoft Kinect-stil för att vara exakt - "kommer att bli avgörande under de kommande åren för vissa former av kommunikation mellan människor och maskiner."

Det mest imponerande med forskningen är att framtiden (delvis) redan är vår nutid. I slutet av året kommer cirka 168 miljoner apparater att använda denna teknik för att interagera med användarna på ett mer eller mindre avancerat och omfattande sätt. Bland dem finns bärbara enheter, tittare för virtuell verklighet och mycket mer. Och om vi fortsätter i den här takten kommer det att finnas 492 miljoner enheter som arbetar med gester och rörelsestyrning år 2020: en tillväxttakt på 280 %.

En gest som förändrar framtiden

Dessa siffror lämnar ingen tvekan om att sättet som människor interagerar med enheter kommer att förändras för alltid. I studien påpekas dock att denna "revolution" inte kommer att ske automatiskt eller på ett enhetligt sätt. Mer traditionella enheter - som smartphones och datorer - kommer att ha svårt att bli accepterade och mindre än 5 % kommer att ha någon form av gest- eller rörelsestyrning. Det kommer att bli en annan sak med bildskärmar för virtuell verklighet, eftersom dessa tekniker bokstavligen är centrala för hur de fungerar. Förmågan att övervaka händernas, huvudets och hela kroppens rörelser är grundläggande för att man ska kunna fördjupa sig helt i den nya digitala dimensionen. Bärbara enheter - t.ex. smartklockor och glasögon - är också bra kandidater för framtidens gester och rörelsestyrning. Även om deras miniskärmar eller små beröringskänsliga områden är en begränsning i dag är det bara en tidsfråga innan detta hinder övervinns i takt med att tekniken som styr gester och rörelser förbättras.


Användarnas och företagens reaktioner

(Taget från YouTube)

Juniper Research konstaterar att "virtual reality och wearables har visat hur gester och beröring kan ge nya sätt att interagera med teknik". Det är nu upp till företagen att investera och användarna att acceptera denna oundvikliga framtid. Företag som Leap Motion, till exempel, arbetar för att ta till sig denna viktiga förändring med en liten enhet som kan omvandla gester till kommandon i stället för att använda mus och tangentbord.

Som det ser ut nu kommer tangentbord och mus dock fortfarande att vara det främsta sättet att interagera med datorer, medan pekskärmen är det vanligaste sättet att använda smarttelefoner. Skillnaden mellan vad som finns i dag och en framtid som är som i Minority Report kommer att bero på hur många "modiga" företag som investerar seriöst i att integrera gester och rörelsestyrning i sina enheter, och inte bara som ett "alternativ".

En del av videorna i det här avsnittet har hämtats från internet och anses därför vara allmänt tillgängliga. Om personerna i dessa videor eller författarna har invändningar mot publiceringen kan de helt enkelt begära att materialet tas bort genom att skicka ett e-postmeddelande till: [email protected]. Vi raderar videon så snart som möjligt.


Lämna en kommentar