#
Visiret, som skapats i samarbete med Acer, kommer att släppas i slutet av mars. Den är kompatibel med Microsofts AR/VR-plattform och kommer även att köras på Xbox
Virtuell verklighet eller förstärkt verklighet? Microsoft har beslutat att satsa på båda. På Game Developers Conference i San Francisco tillkännagav det amerikanska företaget en ny enhet för blandad verklighet som är utformad för Windows Holographics-plattformen.
Enheten kommer enligt den högteknologiska jätten att börja komma i händerna på spelare och apputvecklare inom några dagar. Enheten tillverkas inte av Microsoft, utan av Acer, ett av de företag som företaget som grundades av Bill Gates har beslutat att samarbeta med. Meddelandet om den nya enheten bekräftar att Microsoft har för avsikt att gå bortom Hololens. Från San Francisco har det amerikanska företaget bekräftat att mixed reality kommer att finnas på Xbox. Och det är inte allt. Microsoft arbetar också på Project Scorpio, en superkonsol som kommer att stödja både virtuell och förstärkt verklighet.
Funktioner
Nu ska vi ta en titt på funktionerna i visiret som Microsoft har skapat i samarbete med Acer. Låt oss börja med upplösningen på de två LCD-panelerna som, enligt vad som visades på CES i Las Vegas för några månader sedan, ska vara 1440 x 1440 pixlar och ha en densitet på 706 PPI (pixlar per tum). AR/VR-visaren levereras med en HDMI 2.0- och USB 3.0-kabel, vilket gör att användarna kan använda enheten på flera enheter. Det speciella med dessa mixed reality-goggles är de interna och externa spårningssensorerna, inklusive två kameror.
Microsoft utvecklar alltmer sin plattform för virtuell och förstärkt verklighet, vilket de senaste åtgärderna bekräftar. Enligt uppgifter kommer det amerikanska företaget snart att börja skapa innehåll för alla Windows Holographics-kompatibla enheter.