Tango och ARKit, förstärkt verklighet enligt Google och Apple


Google lanserade 2014 Tango, sin plattform för förstärkt verklighet, medan Apple i juni förra året visade ARKit under WWDC-konferensen

När vi pratar om förstärkt verklighet och smartphones kan vi inte låta bli att tänka på Google och Apple. Det förstnämnda företaget investerar kraftigt i sin AR-plattform Tango, medan Cupertino 2017 skapade ARKit för iOS.

Vi börjar med att analysera Tango-plattformen, som Google har utvecklat för Android. Det utvecklades sommaren 2014 och har som mål att fram till 2020 släppa ett stort antal applikationer för förstärkt verklighet för operativsystemet Android. Tango är tänkt att tredjepartsutvecklare ska kunna använda ramar som Google har byggt för att implementera AR i Android-program. Tangos verkliga styrka är den användarbas som äger en smartphone med det gröna robotoperativsystemet. Plattformen för förstärkt verklighet har potential att nå två miljarder människor, men det finns fortfarande stora problem.

Tangos problem

Men allt som glittrar är inte guld på Google. Tango släpptes för tre år sedan och för närvarande är det mycket få företag som redan har investerat i plattformen och visat upp konkreta projekt. Det största problemet är dess struktur. För närvarande använder Tango sensorer på kameran för att spåra rörelser och interaktion med rummet. Sensorer som är grundläggande för Googles AR. Tyvärr har dock de flesta tillverkare utanför Mountain View nyligen tillverkat smartphones utan dessa sensorer, vilket gör att plattformens spridning går långsamt. Dessutom håller fragmenteringen av marknaden på att bli en nackdel för Google. Det amerikanska företaget har inte lyckats övertyga de olika tillverkarna, till exempel Samsung, Huawei och LG, om att anta en gemensam standard för förstärkt verklighet. Problemet med Android är att varje tillverkare gör lite som han eller hon vill med sin egen enhet. Vad är då lösningen i Googles hus? Enligt experterna kommer det att bli dags. Under de kommande månaderna och åren kommer tekniken för utveckling av AR-appar att minska kostnaderna, vilket gör att vissa tillverkare kommer att försöka investera i sektorn och fungera som en drivkraft för alla andra.


ARKit

ARKit är mycket "yngre" än Tango, eftersom Apple tillkännagav AR-plattformen först i juni 2017. Det är dock en liknande teknik som gör det möjligt för utvecklare att skapa kameraappar för iPhone och iPad som kan ge Cupertinos mobila enheter förstärkt verklighet. Skillnaden mellan ARKit och Tango är att Apple har använt maskininlärning för att förbättra tekniken. Detta innebär att vissa av nästa generations AR-appar kan användas redan i dag med kamerorna i iPhone 7 och den förväntade iPhone 8. I princip behöver du inga sensorer, utan bara en A9-processor och den senaste versionen av iOS 11 för att använda ARKit på Apple-enheter. Detta innebär att Apple inom en snar framtid, med 700 miljoner iPhones runt om i världen, troligen kommer att vara riktmärket för tillämpningar för förstärkt verklighet.


Lämna en kommentar