Tencents appar, inklusive det mycket populära spelet PUBG Mobile, försvann plötsligt från Huaweis appbutik för att återkomma några timmar senare. Här är varför.
Ett litet kinesiskt drama utspelade sig på nyårsafton på AppGalley, Huaweis egen appbutik. Huvudpersonen i detta drama var förutom Huawei själv den andra kinesiska jätten: Tencent. Orsaken till tvisten? Pengar: den procentsats som Huawei behåller på köp av de otaliga Tencent-appar som finns på AppGallery.
Appar som under cirka 24 timmar försvann från Huaweis butik för att sedan dyka upp igen efter ett nytt kommersiellt avtal mellan de två kinesiska företagen. Man skulle kunna tro att detta är en helt kinesisk angelägenhet, men det är det i själva verket inte, med tanke på de mycket liknande prejudikat som har setts i västvärlden och Huaweis och Tencents (globala) dimensioner. Huawei har länge varit den ledande kinesiska smartphonetillverkaren när det gäller global försäljning, fram till 2019 var Huawei den näst största tillverkaren i världen efter Samsung, och leder fortfarande den kinesiska hemmamarknaden med en andel på över 40 % av försäljningen. Tencent, å andra sidan, är en global teknikjätte och bland dess appar finns kända spel som PlayerUnknown's Battlegrounds Mobile.
Varför Tencents appar försvann från AppGallery
Enligt Reuters rekonstruktion hade Huawei och Tencent ett avtal som löpte ut i slutet av 2020: 50 procent av Tencents intäkter från AppGallery gick till Huawei. Men förhandlingarna pågick lite för länge och de två företagen lyckades inte nå en överenskommelse före den 31 december, varför Tencents appar tillfälligt togs bort från Huaweis butik.
Den 1 januari 2021 var apparna dock tillbaka i lager, ett tecken på att de två företagen hade bildat ett nytt partnerskap. Det är dock inte känt vilken procentandel de har kommit överens om, och Tencent säger bara att "båda parter kommer att fortsätta att arbeta tillsammans för att ge konsumenterna bättre upplevelser och tjänster".
Epic Games prejudikat
I Kina kämpade Tencent med Huawei om 50 procent, men i USA drog Epic Games Apple och Google inför rätta för mycket mindre: båda företagen håller inne 30 procent av intäkterna från appar som laddas ner av användare via App Store och Play Store, och i mitten av augusti tog de bort det framgångsrika videospelet Fortnite för att Epic Games försökte vägra att betala.
Epic Games, som tjänar pengar på att köpa den virtuella valutan V-Bucks i Fortnite, hade inkluderat ett alternativ i spelet som gjorde det möjligt att köpa V-Bucks med 20 procents rabatt utan att gå via App Store eller Play Store. Apple och Google var inte glada över detta och har tagit bort Fortnite från sina respektive butiker.