DAZN: digitaliseringens framtid går också via streaming av fotboll

Då DAZN vann upphandlingen om direktsändning av fotbollsmästerskapet i Serie A för säsongerna 2021/22, 2022/23 och 2024/24, har DAZN startat en revolution i Italien: massstreaming av sportinnehåll. En revolution som startade med några problem, vilket visade sig i problemen under mästerskapets första dag, under Inter-Genoa, och den 23 september, då många användare inte kunde se matcherna. Två tekniskt sett olika avsnitt, men som visar hur komplicerat det är att strömma innehåll till miljontals användare samtidigt. Något som aldrig tidigare har inträffat i vårt land, vilket framgår av de trafikrekord som ständigt registrerades under mästerskapshelgerna på det italienska nätet: aldrig har så mycket datatrafik genererats och sorterats samtidigt.

Efter en fysiologisk anpassningsperiod är DAZN:s streaming idag stabil och eventuella störningar beror nästan alltid på problem som är specifika för de enheter som vissa användare använder för att titta på matcherna: smartphones eller Smart TV:s som är särskilt föråldrade, otillräcklig internetanslutning i hemmet, överbelastat WiFi i hemmet, gamla generationer av routrar som stryper anslutningen. Många anklagar DAZN för att ha tagit för lång tid på sig att lösa sina problem: det borde ha varit klart redan första dagen. Resonemanget är inte fel, men man måste också ta hänsyn till att ingen i Italien någonsin hade överfört en sådan mängd data till två miljoner användare samtidigt, och att det var nödvändigt att finjustera motorn innan den kördes. DAZN-fallet är därför en utmärkt modell att studera för att försöka blicka in i framtiden, när allt innehåll av alla genrer och för alla typer av användare kommer att finnas enbart på Internet. Är det italienska nätverket redo att stå emot chocken?


Varför DAZN hade problem

Låt oss börja med vad som inte fungerade från början, för att förstå vart streaming kan gå och hur. Problemen under mästerskapets första dag, som bara varade några minuter, orsakades av en överbelastning på grund av en topp i antalet åtkomster i början av spelen, vilket orsakade en tillfällig överbelastning av ett CDN, som snabbt löstes.

Den andra episoden, den 23 september, tog längre tid och påverkade inte ett spel i synnerhet, utan hela plattformen. Orsaken var inte nätverket på något sätt, utan ett problem i samband med att en uppdatering av appen släpptes, vilket fick konsekvenser inte bara i Italien utan även i andra länder där Dazn-tjänsten finns.

En ny teknik som introducerades av DAZN och som behövde en fas av finjustering. Den tekniska insats som DAZN gjorde efter dessa två episoder har i själva verket lett till att det inte förekom några problem under de andra dagarna av mästerskapet.

En teknik i ständig förbättring

Men låt oss gå in på detaljerna i DAZN-fallet och se vad plattformen har gjort för att så snart som möjligt stärka sin infrastruktur. Det har skett flera och samtidiga förändringar för att förbättra tjänsten på flera fronter och göra infrastrukturen mer "motståndskraftig", för att använda en modern term.

DAZN har under sommaren försett nätoperatörer med teknik för att optimera dataöverföringen och eliminera risken för överbelastning. En av dessa tekniker är den berömda DAZN Edge, som är ett Content Delivery Network, dvs. ett nätverk av servrar som är strategiskt placerade i Italien för att föra innehållet närmare slutanvändarna.

Det låter som en paradox, men det är sant: genom att lägga till ett steg i mitten, mellan innehållskällan och slutanvändaren, förbättras prestandan eftersom överföringen blir mer granulär. I praktiken är det inte längre två miljoner användare som alla knackar på samma centrala grupp av servrar, utan en central grupp av servrar som distribuerar innehållet till andra lokala servrar, som i sin tur levererar det till användarna.

Detta system minskar risken för överbelastning av nätverk och centrala servrar avsevärt: data behöver färre sträckor för att nå användarna och färre användare begär data från samma källa samtidigt.

DAZN Edge består av ett 40-tal noder som är fysiskt placerade hos nätoperatörer och som uteslutande är avsedda för att sända DAZN-innehåll.

En annan strategi som DAZN har använt för att förbättra tjänsten har varit användningen av multicast, som är en blandning av unicast och broadcast.

Unicast innebär att varje datapaket skickas till varje enskild mottagare. Broadcast innebär att varje datapaket skickas till alla mottagare. Multicast innebär att varje datapaket skickas till en specifik grupp mottagare för att optimera flödet, särskilt under dagar då flera matcher sänds samtidigt (dvs. när de tillgängliga nätverksresurserna måste optimeras så mycket som möjligt).


Framtiden för streaming i Italien

Det mest intressanta vi kan lära oss av de första åtta dagarna av Serie A-mästerskapet på DAZN är att det italienska internet, både det fasta och det mobila, har klarat sig bra. Det kunde ha gått mycket dåligt, men det har gått mycket bra tack vare det nära samarbetet mellan DAZN och nätoperatörerna, vilket har lett till att man har byggt upp en infrastruktur som är flexibel och skalbar när det behövs.

Men det skulle kunna gå ännu bättre, med tanke på att Italiens ultrasnabba nät för närvarande är underutnyttjat: när man läser uppgifterna från AGCOM, den italienska myndigheten för kommunikationsgarantier, upptäcker man att omkring 4 miljoner italienska ADSL-användare redan i dag skulle kunna konverteras till fiberoptik. Det snabba nätet finns där, men användarna väljer det inte eftersom de anser att ADSL är tillräckligt för deras nuvarande behov. Även om fiber nästan alltid inte kostar mer än ADSL om man tittar på operatörernas erbjudanden.

Användningen av live-streamat innehåll, till exempel fotbollsmatcher, kan därför fungera som en drivkraft för att italienarna ska använda den senaste tekniken.

Med hjälp av DAZN

.


Lämna en kommentar