LEGO Jurassic World Review: An Affectionate Parody with Solid Co-op Gameplay

Lifewire / Thomas Hindmarch

Plot: Liknar filmerna

LEGO Jurassic World är en tillgiven sammanfattning av den ursprungliga "Jurassic Park" -trilogin, liksom "Jurassic World" (2015). Varje film är uppdelad i fem "kapitel" där spelare byter mellan de centrala karaktärerna i varje spel.

Som i filmerna har den tillbakadragna miljardären John Hammond använt dinosaurie-DNA skördat från fossiliserade myggor för att klona en ny generation av dinosaurier till existens, som han avser att använda som utställningar i en ny, unik temapark. Liksom i filmerna går det fel med denna plan nästan omedelbart, och huvudpersonerna måste överleva efter dinosauriernas flykt.

De tre första kapitlen sammanfattar händelserna i “Jurassic Park”, “Jurassic Park 2” och “Jurassic Park 3”, med en speciell LEGO-twist. I spelet, för att överleva och fly från parken, måste spelarna förlita sig på att bygga nya föremål ur LEGO för att undvika och ibland besegra dinosaurierna som har rymt sina pennor.

Installationsprocess: Ställ in den och glöm den

Stick in din skiva i din Xbox-skivenhet, be den fortsätta och uppdatera spelet och gör något annat i 20 till 30 minuter. Din Xbox ska ta hand om resten.

Lifewire / Thomas Hindmarch

Spel: Ett LEGO-lekset med dinosaurie-tema som väcks till liv

Om du har spelat andra LEGO-spel, som Marvel Super Heroes, DC Super Villains eller Dimensions, kommer den allmänna stilen i LEGO Jurassic World att bli omedelbart bekant. I varje steg måste du övervinna hinder och lösa pussel så att dina karaktärer kan överleva eller undkomma filmens händelser, återges här som en LEGO-anpassning.

I varje steg får du minst två karaktärer, som alla har en speciell förmåga och / eller utrustning, som du är tänkt att använda för att lösa problemen.

Owen, till exempel, är villig att gräva i dinosaurieavfall efter användbara material, medan andra karaktärer inte är det, och kan använda en ghilliedräkt för att kamouflera sig från dinosaurier. Claires brorson Zach kan fixa trasiga maskiner, medan hans lillebror Gray bär nattsiktsglasögon och har dinosauriekunskap att använda spridda ben som byggmaterial.

Uthållighet och experiment räknas mycket mer här än snabba reflexer.

Claire är särskilt smidig (hej, hon överträffar en T-rex i höga klackar), som låter henne hoppa högre än andra karaktärer och bär en maskin som ger henne säkerhetsåtkomst till paneler i hela parken. Att använda dina karaktärers unika förmågor i kombination med varandra, samt att noggrant utforska varje miljö, är nyckeln till att hitta dig igenom varje uppdrag.

När du väl har rensat ett visst steg låser du upp en "free play" -version där du kan gå in igen med en annan besättning och hitta nya saker som du kanske har missat. De flesta av scenerna har minst ett dussin hemligheter som helt enkelt inte kan nås med den rollbesättning som de ger dig första gången, till exempel brytbara föremål som du behöver en dinosaurie för att förstöra. Ett av objekten du kan hitta genom att göra det är en Amber Brick, som ger dig en ny bit av en dinosaurie att låsa upp och använda i en anpassad dinosaurie skapare.

Det finns inte mycket verklig fara här, eftersom karaktärer vanligtvis kommer tillbaka från ett hot snarare än att rusa huvudet in i det. Det är förvånansvärt svårt att dö, och nästan omöjligt att få ett "spel över." Uthållighet och experiment räknas mycket mer här än snabba reflexer.

Med det sagt följer spelet den grundläggande LEGO-formeln, vilket innebär att det har samma problem som många andra LEGO-spel. Många av aktiviteterna känns mer som en tidssänkning än en utmaning, och många av hindren kan hålla dig uppe i några minuter tills du räknar ut exakt vad det är utvecklarna som du tänkte göra. LEGO Jurassic World har också några problem, till exempel ”mjuka lås”, där en karaktär fastnar någonstans och du tvingas starta om spelet innan du kan fortsätta. Vi hade det hända tre separata gånger i tre olika nivåer.

LEGO Dimensions Review

Lifewire / Thomas Hindmarch

Grafik: Bedårande och inte så bedårande LEGO-dinosaurier

LEGO Jurassic World är ett steg framåt från tidigare licensierade LEGO-spel, som LEGO Ringenes Herre eller Marvel Super Heroes, på grund av att de är nyare. Det är lite mindre frenetiskt och rörigt än de spel var, samtidigt som det fortfarande bibehåller mycket charm och gedigen animering.

Om inget annat ger LEGO-spel dig alltid mycket att göra.

Många av filmens mer berömda scener återges troget och görs lite löjliga genom att de är helt gjorda med LEGO. Några av de roliga bakgrundshändelserna inkluderar saker som en velociraptor som kör runt på en liten motorcykel.

Medan några av de mer vuxna händelserna i filmfranchisen fortfarande finns i LEGO Jurassic World - till exempel Samuel Jacksons karaktärs död i den ursprungliga Jurassic Park - är de gjort så här på ett G-rankat, nästan parodierande sätt. Zora, Claires assistent, lider av en av de mest ökända dödsscenerna på skärmen i den ursprungliga Jurassic World-filmen. Här är hennes öde lite snällare och spelade nästan för skratt, särskilt när du ser den slutliga scenen ett par nivåer senare. Trots nedtoningen av allvaret kan små barn vara lite nervösa.

De 10 bästa Xbox One-barnlekarna 2020

Lifewire / Thomas Hindmarch

Pris: Något solid valuta för pengarna

En helt ny digital kopia av LEGO Jurassic World ger dig 19.99 USD (MSRP). Om inget annat ger LEGO-spel dig alltid mycket att göra. Spelslingan kan vara grundläggande, men det räcker för att hålla dig och dina barn underhållna på långa eftermiddagar och regniga helger, särskilt med sidoaktiviteter som tävlingarna i "Jurassic World."

Lifewire / Thomas Hindmarch

Tävling: Dinosaurier eller LEGO?

Som Steven Spielberg-projekt tenderar att vara, finns det många "Jurassic Park" -spinor, särskilt i videospelvärlden. Den senaste är "Evolution", en affärssimulator som låter dig designa och bygga din egen Jurassic Park, komplett med dinosaurier att ställa ut. Det kan vara lite tråkigt för yngre barn, men har mycket kärlek för sina dinosauriemodeller och kan vara en rolig sandlåda för dem att spela i.

Ett annat alternativ för äldre barn och tonåringar är Telltales Jurassic Park: The Game från 2011, som spelas under händelserna i originalfilmen från 1993. Som med alla Telltale-spel är detta ett valbaserat, dialogtungt äventyrsspel där du väljer dina huvudkaraktärers beslut och reaktioner på deras händelser. Det kan gå långsamt, och det är väldigt mycket på en fast väg - dina val har en dålig vana att alltid leda till samma slutsats oavsett vad du väljer - men spel i Telltale-stil är skickligt skrivna och kan vara roliga första gången genom.

Om LEGO-konstruktionen är det som drog dig och dina barn in, har LEGO täckt dig omfattande. Det finns ett dussin eller så LEGO-licensierade spel där ute, allt från Ringenes Herrar till Marvel och DC-superhjältar, till LEGO-filmen, som alla kolliderar i de leksetbaserade samlarobjektets LEGO Dimensions. När du har slut på LEGO-spel för ditt barn kommer de antingen att växa ur det eller så har du slut på pengar.

LEGO Marvel Super Heroes Review slutlig bedömning

Om det tar tag i dig släpper det inte ett tag

Jurassic Park-serien är inte den mest populära egenskapen som LEGO någonsin har anpassat, men det finns mycket här för barn som älskar dinosaurier, jagarsekvenser och, ja, LEGOs. Några fel och den typiska formeln är några nackdelar, men det räcker inte för att få ner hela upplevelsen.

Specifikationer

• Produktnamn LEGO Jurassic World

• Produktmärke TT Fusion