#
Clubhouse börjar experimentera med spatialt ljud: när det är aktiverat kan du lokalisera en högtalare i ett rum.
Spatial audio börjar ta fart utanför strömmande innehåll som musik och filmer: det har just kommit till Clubhouses iOS-app och kommer att komma till Android-smartphones i framtiden. Detta tillkännagav Clubhouse självt via sin officiella blogg och en tweet.
Funktionen har redan släppts, så de som har iOS-appen har den antingen redan eller kommer att få den inom kort. Som vanligt får Android-användare vänta längre, men Clubhouse är känt för att främst fokusera på iOS-världen, vilket framgår av den långa väntetiden innan lanseringen av Android-appen, som också är i betaversion. Det "spatiala ljudet" i Clubhouse är en nyhet eftersom det är den första implementeringen i stor skala utanför underhållningsinnehåll, och den kommer precis efter en motsvarande funktion som finns i Horizon Workrooms, det videosamtal för arbete i virtuell verklighet som Facebook lanserade för några dagar sedan. För att använda spatialt ljud i Workrooms behöver du dock Oculus Quest 2-visiret, medan du behöver en iPhone och ett kompatibelt headset för att använda det i iOS-appen Clubhouse.
Hur spatialt ljud fungerar i Clubhouse
Spatialt ljud är aktiverat som standard om det finns tillgängligt i användarens app (men du kan inaktivera det om du föredrar det).
Genom spatialt ljud får du känslan av att varje deltagare i Clubhouse-ljudchatt tar en fysisk plats i ett rum. För en app som fokuserar på "virtuella ljudrum" där du kan prata om dina passioner med välkända influencers, som Clubhouse, är detta helt klart en stor förändring.
När kommer det att finnas på Android
Vad gäller ankomsten av rumsligt ljud på Clubhouse för Android är utvecklaren fortfarande väldigt vag: "snart". Det är därför ännu inte känt när användare som använder ljudchatt från smartphones med Google-drift kommer att kunna använda funktionen och, ännu viktigare, med vilken hårdvara.
För iOS-appen säger Clubhouse att "Spatial audio fungerar bäst med hörlurar, med eller utan kabel". Clubhouse har släppt en video som visar rumsligt ljud i praktiken, men att spela upp det på vanliga stereohögtalare låter inte särskilt spännande.
Apple har aktiverat rumsligt ljud på ett litet antal enheter: AirPods, AirPods Max och AirPods Pro bland Apples egna hörlurar, BeatsX, Beats Solo3 Wireless, Beats Studio3, Powerbeats3 Wireless, Beats Flex, Powerbeats Pro, Beats Solo Pro eller Beats Studio Buds bland hörlurar från tredje part.
Vi vet ännu inte om rumsligt ljud kommer att fungera på iPhones som är anslutna till andra hörlurar, och vilka resultat det ger. Vi kan inte heller spekulera om kompatibilitet i Android-världen.