7 Days to Die Review: Ge Zombies en rolig ansiktslyftning, 7 dagar och en sandlådeplattform i taget

Lifewire / Rebecca Isaacs

Installationsprocess: Enkelt tack vare Steam

7 dagar att dö för PC kan hittas på Steam, vilket gör det enkelt att installera. Det tar lite tid att ladda ner, men när den startar upp är du inne. Du trycker på "Nytt spel" -knappen och du måste skapa en ny karaktär, vilket är enkelt om du väljer en av förinställningarna tecken från listan. Om du vill skapa en unik karaktär är det enkelt med ett skapelsessystem som liknar Skyrim. Allt, ända ner till ögonbrynen, är anpassningsbart.

En av de trevligaste aspekterna av 7 dagar är att när du startar upp ett spel, och även efteråt, har du en uppsjö av alternativ för att anpassa spelet. Vill du ha Scavenger (enklaste inställningen) eller vill du spela på de svåraste inställningarna där spelet faktiskt säger till dig: "Du är en dålig mamma!"? Vill du att 24-timmarscykeln ska sträcka sig över 30 minuter eller två timmar i realtid? Vill du att zombies ska springa på natten? Hur många zombies vill du ha i din dag 7 horde? Dessa är alla fantastiska alternativ för att skapa unikt och utmanande spel.

Lifewire / Rebecca Isaacs

Tomt: Open world skräck sandlåda

När du först börjar spela tar det cirka 20 sekunder för det att starta upp, och sedan hakar du, håller dina bara händer framför dig och dricker i landskapet på en av fem biomer: snö, skog, öken, ödemark, och bränd.

En uppmaning blinkar på skärmen och börjar en kort handledning om hur man tar itu med grunderna i spelet. Denna handledning tar dig igenom grundläggande hantverk och hjälper dig att skapa yxor, växtfiberkläder och trävapen som klubbar och bågar. Det hjälper dig också att leda dig till närmaste Traitor Joes butik, där du kan köpa viktiga förnödenheter och vapen - men tyvärr, inga övernattningar. När du har avslutat handledningen får du några färdighetspoäng att spendera på din kompetenssida, vi kommer att täcka det mer detaljerat nedan.

Du behöver vatten och du måste jaga, foder och rensa för att överleva. Du kommer att känna effekterna av värme när öknen höjer din temperatur, och du kommer att svälta när snöbiomen tappar ditt kaloriintag.

När du har slutfört självstudien är det en öppen sandlåda beströdd med skräck- och överlevnadselement. Spelet antyder löst om nukleärt nedfall, men det som är viktigt är att civilisationen nyligen har fallit och att du är den enda som lever. Annat än det är världen din för erövring. Alpha 17 har några mindre uppdrag från Traitor Joe, som att rensa bort zombier på en plats eller gräva upp instruktioner på en markerad plats på kartan, men totalt sett är målet att överleva. Det här kan verka som en lätt bedrift. När allt kommer omkring är zombier som trasslar, dreglar monster, men 7 Days to Die kan överraska dig (mer om det senare).

Den andra, titulära delen av handlingen: var sjunde dag faller en zombiehord över dig. De känner till din plats. De kommer att hitta dig och klo sig fram till dig, och du måste skydda dig själv och din bas från dem. När de sju dagarna går blir de svårare att besegra. Vår förståelse är att slutmålet med 7 dagar är att lägga till en historia, men just nu är de fokuserade på att finslipa i allmänhet. Vi hoppas att berättelsen kommer att vara frivillig, eftersom den fungerar som en överlevnadsskräck sandlåda.

Lifewire / Rebecca Isaacs

Spel: Kan vara bättre, men solidt totalt sett

7 Days to Die har två spelbara kartor: Navezgane, som är en massiv fyrkantig karta bestående av fem biomer där du kan använda sandlådsvärlden till din fördel; och slumpmässig kartgenerering, vilket är en karta som slumpmässigt skapar städer och biomer. Det senare är för spelare som vill ha en större utmaning, eftersom ingen slumpmässig karta är densamma. Den förra har dock roliga element som en skola, komplett med laddning av fotbolls-zombier och en strippklubb. Från dessa två typer av kartor ensam kan spelet pågå i timmar (som sagt, vi har klockat in 500 timmar vid denna tidpunkt).

Zombier är tänkta att shambling, dreglande monster med en förkärlek för hjärnor. Men på 7 dagar uppdaterade Alpha 17 det så att dessa zombier är intelligenta. De vet när du har skapat och ställt in några fällor - och de manövrerar dem lätt.

Som vi tidigare nämnde, ska zombier skamla, släppa monster med en förkärlek för hjärnor. Alpha 17 uppdaterade dock spelet så att dessa zombier är intelligenta. De vet när du har skapat och ställt in några fällor - och de manövrerar dem lätt. Det är lätt frustrerande när du försöker skydda din bas från dem och utvecklarna har förstärkt den så högt att du verkligen kämpar för att försvara din bas.

Men om du gillar den här typen av utmaning, då, klubba och skjut dig igenom horden och ta en viskning. Som sagt, 7 dagar har också några riktigt coola zombies som gör spelet oförutsägbart och unikt. Dessa inkluderar: screamer zombies, som varnar och gyter horder med en banshee-liknande skrik; spindel zombies, som kan klättra genom dina fönster för en oväntad kvälls soiree; och polis zombies, som är en gedigen kombination som påminner om Spitter och Boomer från Left 4 Dead-serien.

Det finns också ett skicklighetsträd som ger dig förbättrade förmågor när du går vidare. Vi känner att det här färdighetsträdet är lätt bristfälligt, eftersom de vill att du sakta ska bygga upp nivåer och begränsa viktiga aspekter - som smedjan och cyklarna - till nivå 20. För att göra detta måste du slipa dig igenom horder, som att dräpa. zombies är det mest effektiva sättet att få erfarenhet och nivå upp. Om det här är din preferens, kommer du att ha det bra med det här spelet. Om du föredrar att bygga och tillverka rekommenderar vi att du väljer något som Minecraft eller Terraria. En snabb anteckning - eftersom detta är ett pågående spel har Alpha 18 lovat att omstrukturera detta, så detta kan förändras när den nya uppdateringen tappar.

Ytterligare en enorm fördel är att varje byggnad i spelet är som en mini-fängelsehålan. Fylld med fällor, sovande zombies och massor av byte är det ett utmärkt tillskott till ett spel som behövde lite extra ansträngning för att göra spelet roligt och spelbart. Till exempel, i ett hem som vi rajdade på multiplayer, föll en av oss genom en svag golvbräda och hamnade i ett rum fullt av zombies. Emellertid gjorde bytet i huset - ett jaktgevär med ett par modifieringar av vapen för att göra starkare vapen - det roligt, oförutsägbart och värt att skrämma.

Var sjunde dag kommer en zombiehord över dig. De känner till din plats. De kommer att hitta dig och klo sig fram till dig, och du måste skydda dig själv och din bas från dem.

För det mesta är kontrollerna verkligen lätta att hantera på datorn, bestående av de grundläggande, ganska universella WASD-tangentbordskontrollerna. Om du inte gillar WASD-kontrollerna är det också väldigt enkelt att gå in och ändra dem. Vi gillade användarvänligheten, eftersom vi kunde hoppa in i de två kartorna som spelet kan skryta utan en grov start. Vi gillade också att på grund av de enkla kontrollerna var det lätt att attackera zombies med närstrid och vapen.

Lifewire / Rebecca Isaacs

Grafik: Föråldrad, men detaljerad om optimal

För ett spel som ursprungligen släpptes 2013 kan grafiken vara lite bättre, även om du spelar med optimala inställningar. Tillbaka på dagen spelade vi på lägre inställningar snarare än att splurge på ett snyggt grafikkort. Om du spelar på de lägre inställningarna är det krångligt, men inte lika krångligt som Witcher 3s lägsta inställningar.

7 dagar har ett anständigt 3D-grafiksystem som de definitivt har förbättrat när alfa-uppdateringarna har släppts. Som en konsekvens har minimikraven också ökat. De som spelar på minsta inställningar kanske vill notera det. Medan vi hoppas att de kommer att förbättra dessa under nästa alfauppdateringar tar vi grafiken som den är vid tidpunkten för denna recension, och just nu, medan de är detaljerade om optimala inställningar, kan de vara bättre.

Eftersom grafiken är en ganska blandad påse kan ramarna per sekund (fps) variera dramatiskt. Vi upplevde fall så låga som 18 bps när vi spelade. När det omges av en horde kan det betyda liv och död.

Plattform: Det är komplicerat

7 Days to Die körs på många plattformar: PC, PS4 och Xbox 360. Vi spelade 7 dagar på PC, och i skrivande stund släppte de en teaser för Alpha 18-uppdateringen som skulle rulla ut till PC-versionen av spel.

Förra gången vi kollade, gick företaget som ägde alla konsolrättigheter, Telltale, och The Fun Pimps (utvecklaren) i laglig limbo och försökte få tillbaka sina egna rättigheter. Det finns en god chans att det inte kommer att finnas någon uppdatering i konsolversionerna av spelet när som helst när denna fråga tar sig igenom domstolarna. Därför rekommenderar vi starkt att du köper PC-versionen om du bestämmer dig för att detta är ett spel du kanske vill prova.

Pris: Genomsnitt för ett alfa-spel

Vid cirka $ 25 är 7 dagar inte det dyraste zombiespelet på marknaden. Det är dock det dyraste alfa-zombiespelet där ute. Eftersom du kan köpa den på Steam eller Humble Bumble, rekommenderar vi att du väntar på en Steam-försäljning och får den till rabatt, särskilt eftersom den fortfarande pågår. På det här sättet, om du bestämmer att du inte gillar det i framtiden, är du inte ute med fullt pris.

Tävling: Andra sandlådeskyttar

Det är svårt att jämföra 7 dagar med andra sandlådor där ute på grund av det betydande fokuset på att skapa och bygga. Minecraft har expansivt hantverk och utan tvekan bra grafik med sitt klassiska blockiga utseende. Terraria har också zombies och hantverks- och byggfunktioner, även om de är 2D istället för 3D som på 7 dagar. Och alla kan garantera timmar av spel med roliga vändningar.

Om något kan särskilja dessa spel är det den rena realismen i 7 dagar. Du behöver vatten och du måste jaga, foder och rensa för att överleva. Du kommer att känna effekterna av värme när öknen höjer din temperatur, och du kommer att svälta när snöbiomen tappar ditt kaloriintag. Och det är allt innan vi har nämnt vargar och zombibjörnar (ja, de finns, och nej, de är inte lätta att ta ner) på 7 dagar. Om du gillar en känsla av realism i dina zombiespel, är 7 dagar för dig. Om inte, föreslår vi att du tittar på Minecraft eller Terraria.

SLUTOMDÖME

Om du älskar smarta zombies kommer du att älska det här spelet.

Trots brister i grafik finns det mycket att älska om 7 dagar att dö. Det utmanande skicklighetsträdsystemet och farliga intelligenta zombier lägger till ett element som vanligtvis inte finns i zombieskyttar. Om du vill att ett spel ska åta sig i timmar i sträck, bygga baser och utforska fängelsehåliga hem medan du dödar zombie cheerleaders, kan 7 Days to Die vara ett roligt sätt att lindra lite stress efter en lång arbetsdag.

Liknande produkter vi har recenserat:

• Den sista av oss Remastered
  • svunna