Xbox Live Port Forwarding Information (TCP & UDP)

För att din Xbox eller PC ska kunna nå online-multiplayer-spelen på Xbox Live måste din router förstå vilka portnummer som ska öppnas för att vidarebefordra lämplig information via nätverket.

I de flesta fall eliminerar NAT-teknologin behovet av manuell konfigurering av portvidarebefordringsinformation för Xbox att kommunicera med internet. Men om NAT inte fungerar eller om du behöver ställa in portarna manuellt av någon annan anledning kan du göra det. Det är möjligt att din routers brandvägg blockerar nödvändiga portar. Lösningen är att "öppna" portarna manuellt.


Xbox Live-portar

Xbox Live-tjänsten använder specifika portar för sitt IP-nätverk:

Om du har en Xbox 360, använd dessa portar:

  • UDP: 53, 88, 3074
  • TCP: 53, 80, 3074

Om du har en Xbox One, förutom Xbox 360-portarna, använd:

  • UDP: 500, 3544, 4500

UDP- och TCP-port 1863 används för Xbox Kinect när den har problem med att komma åt internet.

Så här ställer du in routern för Xbox Live

För att få Xbox Live att arbeta med rätt portar måste du logga in på din router som administratör så att du kan hantera inställningarna för vidarebefordran av port.

Port-forwarding avser att öppna en port på din router. Metoden skiljer sig beroende på tillverkaren av din router. Se instruktionerna för din specifika router i dokumentationen som medföljde routern eller på tillverkarens webbplats. Du kan också hitta dem genom att söka på din routermodell och termen "vidarebefordring".


Lämna en kommentar