Sedan lanseringen av App Store 2008 har få franchisetagare sett lika många iPhone-utgåvor som Ubisofts Assassin's Creed. Studion har släppt nästan alla slags spel du kan tänka dig på mobilen, från kortspel i bordsstil till flerspelararenor. Det finns till och med ett fantastiskt piratspel som återskapade allas favoritdel av Assassin's Creed IV: Black Flag - öppet havsäventyr.
Många av dessa har gått vägen för de flesta äldre mobilspel, men trots massor av utgåvor Assassin's Creed har sett i App Store har det aldrig funnits ett spel som försökte återskapa det snygga roliga med konsolens original. Assassin's Creed Identity är det första spelet som försöker fixa denna övervakning, och det gör en tappert ansträngning - men missar slutligen märket.
Lifewire / Miguel Co.
Vad är det?
Återvänder till en serie favorit era och lokal (italiensk renässans), spelare iväg på en serie uppdrag för att lösa Mystery of the Crows. Vi önskar att vi kunde berätta mer om berättelsen än så, men till skillnad från ett traditionellt Assassin's Creed-spel där du lever historien genom spel, delas berättelsen i Identity ut i textbaserade uppdragsbeskrivningar, vilket ger spelet mer än uppgifter som "identifiera Crow" eller "mörda den här karaktären" för att vidarebefordra handlingen.
Tyvärr är detta inte den enda kompromissen som har gjorts för seriefans.
Medan Assassin's Creed Identity gör sitt bästa för att återskapa den gömning, klättring och smygande död som franchisen är känd för, känns spelet avsevärt borttaget från sina konsolmotsvarigheter. Istället för att behöva räkna ut det bästa sättet att klättra upp till en byggnad, till exempel, flyttar du helt enkelt tummen mot en vägg och din mördare kommer automatiskt att skala upp till toppen. Döda en vakt i dagsljus, så kan du gå avslappnat 90% av tiden. (De andra 10% måste du bara sticka vad som helst som också såg dig, vilket tar alla två knappar, eller fly till ett tak och vänta tills värmen tappar, vilket verkar ta 10-20 sekunder).
Är det roligt?
Områdena är inte väldigt stora och uppdragen är inte särskilt spännande. Detta är ett spel med enkla dödsuppdrag, eskortuppdrag och att spela Renaissance Postal Service. Genom att erbjuda en nivåbaserad design snarare än en enda öppen värld vrider spelet sig mer mot mobila känslor - vilket uppskattas - men i slutändan minskar det roliga att upptäcka som kommer med de flesta Assassin's Creed-spel.
Uppdragen känns ibland lite köttigare, med det femte uppdraget, "Broken Chains", som fortfarande är en personlig favorit. I det här fallet behövde vi befria en fånge som hölls kvar i staden, men för att göra det behövde vi undvika blick från vanliga vakter medan vi hittade kaptener som vi kunde muta. Uppdrag som detta höll en viss spänning och hjälpte verkligen många av spelets grundläggande färdigheter att samlas på snygga sätt. Hade hela Assassin's Creed Identity känt så här, tror vi att de verkligen skulle ha gjort något.
Men efter ett tag kan det vara ont att till och med öppna varje uppdrag. Åtkomst är knuten till din nuvarande nivå, och medan du helt enkelt slutför uppdrag skulle det resultera i tillräckligt med XP för att nivåera upp i de första etapperna, ganska snart befann vi oss utan den erfarenhet som behövs för att låsa upp nästa del av historien. Detta innebär att gå tillbaka för att slipa genom tidigare uppdrag eller delta i enkla "kontrakt" som ger dig en enda uppgift att slutföra och som vanligtvis kan slås in på mindre än en minut.
Lätt för ögonen
Vad det saknar i spelet, Assassin's Creed Identity kompenserar för visuella. App Store har många underbara spel, men det kan inte förnekas att Assassin's Creed Identity kan göra ett allvarligt krav på tronen. Det finns ögonblick där miljöerna ser väldigt nära Assassin's Creed II-konstriktningen som inspirerade dem. Kort sagt, om du letar efter ett spel som säger "mobilspel är underbara också!", Skulle ingen argumentera med dig när du visade dem Assassin's Creed Identity.
Och ändå, även här, har några konstiga kompromisser gjorts. Uppdrag möts vanligtvis med belöningar av ny utrustning, men att utrusta dessa ändrar bara din karaktärs statistik, aldrig deras utseende. Under 2016 skulle vi vara hårt pressade att hitta ett annat stort budget-mobilspel som inte ger dig det fina ego-strecket av "se hur mycket coolare min karaktär är nu eftersom jag gjorde dem på det sättet!" Och användargränssnittet känns ibland mycket trångt, vilket kan göra att hela upplevelsen känns klumpig - så mycket att vi har utlöst alternativmenyn ett halvt dussin gånger i mitten av spelet utan att ens veta hur vi gjorde det.
Mer pengar tack
Assassin's Creed Identity är ett premium-iPhone-spel med en premiumprislapp, men det var inte alltid så. Spelet lanserades först på utvalda marknader nästan två år innan det släpptes - och på den tiden var det en gratisupplevelse.
Det finns andra spel som framgångsrikt har gjort övergången från free-to-play soft launch till betald världsomspännande release, men de är få och långt ifrån. Hitman: Sniper är ett bra exempel på när det här fungerar bra. Assassin's Creed Identity är inte.
Även om det inte finns några energitimer för att begränsa dina framsteg i Assassin's Creed Identity, finns det flera knuffar och påminnelser om att du kan spendera riktiga pengar för att få lite mer av vad du vill ha. Smide vapen kräver inte bara gamla föremål för att förstöra; du måste spendera valuta i spelet. Vill du ha en plats för en andra mördare? Du behöver också massor av spelvaluta här. Eller kanske du bara vill spendera den nya kompetenspoängen du har tjänat: låt oss hoppas att du har tillräckligt med tillhörande valuta för att köpa den skicklighet du vill ha.
Det talar mycket om spelet att det till och med har flera valutor alls.
Detta är bra i världen av gratis att spela, men de flesta konsumenter hoppas att ett spel de betalade för att ladda ner skulle vara nöjd med de pengar de redan har ponnerat. Att känna den konstgjorda väggen med "inte tillräckligt med valuta" när du har alla andra komponenter är en brutal känsla i vilket spel som helst - och om det är ett spel du redan har betalat för är det rent syndigt.
Köper jag det?
Assassin's Creed Identity är inte ett dåligt spel, men det är inte särskilt bra heller. Det ser ut som ett ordentligt spel i Assassin's Creed-serien, och det försöker hårt att efterlikna spelet, men det kan inte förnekas att franchiseens själ känns på något sätt frånvarande. Med kortare uppdrag, avskalad gameplay och enklare mål känns det mer som en mock-up som någon kan använda för att förklara Assassin's Creed än att det gör ett ordentligt spel i franchisen.
Det är spelbart och det blir intressant i delar, men fans av serien kommer utan tvekan att bli frustrerade av dess begränsningar.
Assassin's Creed Identity finns i App Store.